Kissé már fáradtan, gyöngyöző homlokkal nyújtom a két emberi és négy állatútlevelet. Egy percig csak nézi, mintha sosem látott volna ilyet azelőtt, majd hirtelen a csomagtartóhoz fordul. Összeráncolt szemöldökkel, tört angolsággal kérdezi: „Mind a tiéd?” Büszkén bólogatok. Gúnyosan a kezembe szúrja az ebek okmányait és csak ennyit mormol a bajsza alatt: „fabrika” – majd bélyegez. Átléptünk Montenegróba…
Egyszer, még „előző életemben” motorral jártam erre. Annyi csodás emlékem van a balkánról, hogy csak szeretettel tudok gondolni rá. És ha olykor kifogok egy négy órás sorban állást valamint egy morcos határőrt csak elmosolyodom – pontosan tudom, hova tartok és méterben mérem közeledésemet az úticélom felé.

Az útiterv…
Sokat morfondíroztunk, hol töltsük idei 10 napos tengerparti nyaralásunkat: kicsit többre vágytam ezúttal a horvát partnál és őszintén mióta euróban mérik az árakat igencsak vastagon fog szomszédaink ceruzája. Mindemellett volt bennem egy érzés, miszerint nem igazán vagyok az a fenekemen ülős, egy hétig a parton fekvős plankton-típus és őszintén – a négy borderem sem az. Kalandra vágytunk, mindannyian…

Mivel anyukámmal indultunk útnak, két dologban voltam nagyon biztos: én fogok vezetni és rám marad a tervezés. Végül úgy döntöttünk, a következő körtúrát csináljuk végig: otthonról egyenest irány Bosznia, Horvátország, Montenegró, Albánia, Bosznia, majd vissza Magyarországra.
Ilyenkor lefoglalom előre a szállásokat, nagyjából megnézem a térképen az egész kört, kalkulálom az útiköltséget, utánanézek a matricáknak és esetleges útdíjaknak, megnézem az egyes országok szabályozásait, internet elérési lehetőségeket és összeírom a látnivalókat, programokat. Ehhez a körúthoz erre kínosan ügyelnem kellett.

Előkészületek, azaz kutyával a balkánra – FAVN TITER teszt
Montenegróba és Albániába egyaránt szükséges a kutyáknak a veszettség ellenanyag vizsgálat, azaz a TITER (FAVN) teszt. Nem kiutazáskor, hanem visszafelé kérhetik a határon, ennek hiányában a kutyát akár el is kobozhatják. Ez volt az első, aminek utánanéztem.

Két módja van a TITER megcsináltatásának: az egyik, hogy felkeresel egy rendelőt, ahol nagyjából 45-50 ezer Ft állatonkénti költségre számíthatsz. Egyszerű, neked sok dolgod nincs vele, csak elvinni négylábú kedvencedet a kiszemelt rendelőbe, ahol vért vesznek és néhány hét múlva megkapod az eredményközlő dokumentumot (ebből angol nyelvűre is szükséged lesz).
A másik mód a TITER teszt elvégzésére kissé bonyolultabb, ám költséghatékonyabb megoldás:
- szükséged lesz egy űrlapra, melyen az állatorvosod kitölti a ráeső részt és lepecsételi (innen tudod letölteni: https://n9.cl/lwgvs7 )
- az állatorvosod vért vesz kiskutyádtól (kb 6 000 Ft), a levett vért elkéred – ügyelj arra, hogy kutyusod a veszettség elleni oltását 1 hónapnál régebben kell megkapja a vérvétel előtt
- beviszed a vért (hűtőtáskában és ügyelve arra, hogy ne rázd fel a mintát) és az állatorvosod által kitöltött lapot a Nébih ÁDI laboratóriumába (1143 Bp. Tábornok u. 2.) ahol hetente két alkalommal indítják el tesztelésre, kedden és csütörtökön (Bővebb információ itt: https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/303241426/Veszettseg+titer+teszt+tajekoztato.pdf )
- a teszt az angol nyelvű eredményközlővel (erre szükséged lesz) összesen 24 640 Ft / kutya és körülbelül 10 nap alatt készül el
Tudom, hogy nagyjából 10-15 ezer forintot lehet így spórolni, plusz aki nem Budapesten él, annak legalább egyszer fel kell utaznia emiatt, de nálunk ez a művelet így 60 ezer Ft „mínuszt” jelentett. A legtökéletesebb az lenne, ha ezt a hatósági állatorvos fel tudná vezetni kutyusod útlevelébe, de mi az angol eredményközlővel utaztunk – ennyi rizikót részemről vállaltam.
A TITER mellett szükséged lesz egy állatorvosi igazolásra is arról, hogy a kutyád egészséges és orvosi szempontból biztonságosan utazhat, valamint érdemes konzultálnod orvosoddal a lepkeszúnyog elleni készítményekről is.
Mire lesz szüksége a kutyának?
Egyrészt, egy biztonságos szállítóboxra, nem tudom eléggé hangsúlyozni a töréstesztelt boxok fontosságát. Nálunk a négy border a VarioCage L modellben utazik, amely nemcsak megvédi őket egy esetleges ütközés során, hanem jól szellőző, nyitott box lévén ideális választás lehet a nyaraláshoz. Albániában sajnos kifogtunk (és ez nem ritka) egy 3-4 órás dugót, ekkor az üléseket lehajtva gondoskodtam arról, hogy a klíma és levegő még jobban tudjon áramlani a csomagtartó felé (kint 41 fokot mutatott a hőmérő).


Autós árnyékolókkal is érdemes felkészülni, oldalról menet közben is fent hagyható a tapadókorongos változat és a kilátásban sem zavarja az embert annyira. Készülj fel emellett KÉT napvédővel is, rengeteget számít ha nem a forró autóba kell beülni. Elölre és a hátsó szélvédőre egyaránt tegyél, hogy boxod ne forrósodjon fel míg az autó órákig a napon áll. (Mielőtt elindultok, ellenőrizd az autó és a box hőmérsékletét, szükség esetén szellőztess és állj árnyékba.) Mindemellett a MIMsafe Covert hajts vissza a boxra menet közben, hogy kutyusaidra ne süssön a nap a kánikulás utazás ideje alatt.


Ami nálunk nem hiányozhat a tengerparti nyaralásból, az a Bolus Adstringens – igen, sajnos a borderek előszeretettel szlopálják a tengervizet, ami hogy is mondjam… Elég cifra outputot tud okozni. Mi a bolus kúrát már első nap elkezdjük, így „mindig koppan a barna medve”. 15 kilós kutyának 3 szemet szoktam adni, ha nagyon gáz van, akkor fel lehet emelni az adagot – de erről az állatorvosod úgyis tájékoztat majd.
Kutyasampont (minden nap mosd le a tengervizet), vízi játékok hadseregét, saját törölközőt és úszómellényt pakolok még a szokásos dolgokon túl a csomagjukba, hogy ők is teljesen kiélvezhessék a tengerpart lehetőségeit.

Mi ilyenkor mindent is bepakolunk, így fejtörést jelentett volna, ha a hátsó üléssort nem tölthetjük meg a pakkjainkkal. A sok csomaghoz – no meg persze ha nem két fős az utazás, a csomagtartó pedig tele van boxszal és kutyával egy tetőbox jó választás lehet. A MIMsafe Carrier két méretben elérhető, csakúgy, mint a kutyák számára készült box, törtéstesztelt. Áramvonalas kialakításának köszönhetően nem szól bele a fogyasztásba, ráadásul menet közben csökkentett zajszintje végett alig lehet hallani, hogy a tetőn van. Mindemellett kaptármintás, erősített kialakítással rendelkezik, két oldalról nyitható és mozgásérzékelős világítással van felszerelve – a hajnali pakolásokhoz.


Kíváncsi vagy, milyen közvetlen tapasztalataink voltak Boszniában, Horvátországban, Montenegróban és Albániában? Hamarosan folytatás következik…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.